-
Jahnke, Fredrik,1970-
(författare)
Toleransens altare och undvikandets hänsynsfullhet : religion och meningsskapande bland svenska grundskoleelever /Fredrik Jahnke.
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Publicerad:Huddinge :Publicerad:Religionsvetenskap, Historiska studier, Institutionen för historia och samtidsstudier, Södertörns högskola, Biblioteket,Publicerad:[2021]
-
Tillverkad:Stockholm :Tillverkad:Elanders,Tillverkad:2021
-
330 sidorillustrationer
-
texttxtrdacontent
-
unmediatednrdamedia
-
volumencrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:1dszrjgkz6mzc5vm
-
ISBN:9789189109551
-
Ogiltigt nummer / annan version:9789189109568 (e-bok)
Kompletterande språkuppgifter
Klassifikation
Serie
-
Södertörn doctoral dissertations,1652-7399 ;186
Anmärkningar
-
Diss. Huddinge : Södertörns högskola, 2021
-
Den förändrade religiösa mångfalden i samhället har bidragit till att religion idag blivit allt mer synlig på fler platser och i flera sammanhang. Skolan är inget undantag. Eleverna i dagens svenska skola har betydligt bredare och mer varierade erfarenheter och förståelser av religion än för bara några decennier sedan. Med utgångspunkt i meningsskapande och en vid syn på religion undersöker Fredrik Jahnke här svenska barns och ungas tal om religion i skolmiljö. Undersökningen riktar sitt intresse mot eleverna i sin egen rätt, det är deras egen relation till religion som står i centrum. Resultaten av studien visar att eleverna förhåller sig till religion på flera olika, parallella, och kontextuellt pragmatiska sätt men att de samtidigt sällan och ogärna talar om religion med varandra, trots att de har ett visst intresse för detta. En bidragande orsak till de uteblivna samtalen var elevernas begränsade tillgång på, framför allt gemensamma, sätt att prata om religion. En annan var deras oro för att skapa konflikt och att ”trampa någon på tårna” i kombination med deras frekvent uttryckta ambition att visa tolerans, respekt och hänsynsfullhet jämtemot varandra. Samtalen om religion offrades därmed på toleransens altare.
-
Med sammanfattning på engelska
Ämnesord och genrebeteckningar
-
Religionsundervisning sao
-
Religionspedagogik sao
-
Grundskolan sao
-
Barn sao
-
Ungdomar sao
-
Religion sao
-
Religion
-
Education, Elementary
-
Elementary schools
-
Youth
-
Religious education
-
Children
-
Sverige sao
-
Swedish school
-
religious education
-
religion and children
-
religion and youth
-
safe space
-
sensemaking
-
interpretative repertories
-
categories
-
tolerance
-
deference through avoidance
-
religion and popular culture
-
religion everywhere
-
post-Christians
-
Swedish muslims
-
svenska skolan
-
svenska grundskolan
-
religionsundervisning
-
religionsdidaktik
-
religion och barn
-
religion och ungdomar
-
safe space
-
meningsskapande
-
tolkande repertoarer
-
kategorier
-
tolerans
-
populärkultur
-
religion och populärkultur
-
religion överallt
-
postkristna
-
svenskmuslimer
-
muslimer
-
traditionstillhörighet
-
religiös tillhörighet
-
positiva samtal
-
trygga rum
Sammanhörande titlar
-
Annan version:Toleransens altare och undvikandets hänsynsfullhet9789189109568
Seriebiuppslag
-
Södertörn doctoral dissertations,1652-7399 ;186
Internetlänk
Länkade data-URI:er (test)
- https://libris.kb.se/2fxc4hx20jmh35jd#it (Jahnke, Fredrik, 1970- aut)
- https://id.kb.se/term/sao/Religionsundervisning (Religionsundervisning sao)
- https://id.kb.se/term/sao/Religionspedagogik (Religionspedagogik sao)
- https://id.kb.se/term/sao/Grundskolan (Grundskolan sao)
- https://id.kb.se/term/sao/Barn (Barn sao)
- https://id.kb.se/term/sao/Ungdomar (Ungdomar sao)
- https://id.kb.se/term/sao/Religion (Religion sao)
Inställningar
Hjälp
Titeln finns på 11 bibliotek.
Ange som favoritAnge som favoritAnge som favoritAnge som favoritAnge som favoritAnge som favorit