Toleransens altare och undvikandets hänsynsfullhet : religion och meningsskapande bland svenska grundskoleelever / Fredrik Jahnke.
-
Jahnke, Fredrik, 1970- (författare)
- ISBN 9789189109551
- Publicerad: Huddinge : Religionsvetenskap, Historiska studier, Institutionen för historia och samtidsstudier, Södertörns högskola, Biblioteket, [2021]
- Tillverkad: Stockholm : Elanders, 2021
- Svenska 330 sidor
-
Serie: Södertörn doctoral dissertations, 1652-7399 ; 186
-
Läs hela texten (Fulltext)
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- Den förändrade religiösa mångfalden i samhället har bidragit till att religion idag blivit allt mer synlig på fler platser och i flera sammanhang. Skolan är inget undantag. Eleverna i dagens svenska skola har betydligt bredare och mer varierade erfarenheter och förståelser av religion än för bara några decennier sedan. Med utgångspunkt i meningsskapande och en vid syn på religion undersöker Fredrik Jahnke här svenska barns och ungas tal om religion i skolmiljö. Undersökningen riktar sitt intresse mot eleverna i sin egen rätt, det är deras egen relation till religion som står i centrum. Resultaten av studien visar att eleverna förhåller sig till religion på flera olika, parallella, och kontextuellt pragmatiska sätt men att de samtidigt sällan och ogärna talar om religion med varandra, trots att de har ett visst intresse för detta. En bidragande orsak till de uteblivna samtalen var elevernas begränsade tillgång på, framför allt gemensamma, sätt att prata om religion. En annan var deras oro för att skapa konflikt och att ”trampa någon på tårna” i kombination med deras frekvent uttryckta ambition att visa tolerans, respekt och hänsynsfullhet jämtemot varandra. Samtalen om religion offrades därmed på toleransens altare.
Ämnesord
- Religionsundervisning (sao)
- Religionspedagogik (sao)
- Grundskolan (sao)
- Barn (sao)
- Ungdomar (sao)
- Religion (sao)
- Religion (LCSH)
- Education, Elementary (LCSH)
- Elementary schools (LCSH)
- Youth (LCSH)
- Religious education (LCSH)
- Children (LCSH)
- Sverige (sao)
Indexterm och SAB-rubrik
- Swedish school
- religious education
- religion and children
- religion and youth
- safe space
- sensemaking
- interpretative repertories
- categories
- tolerance
- deference through avoidance
- religion and popular culture
- religion everywhere
- post-Christians
- Swedish muslims
- svenska skolan
- svenska grundskolan
- religionsundervisning
- religionsdidaktik
- religion och barn
- religion och ungdomar
- safe space
- meningsskapande
- tolkande repertoarer
- kategorier
- tolerans
- populärkultur
- religion och populärkultur
- religion överallt
- postkristna
- svenskmuslimer
- muslimer
- traditionstillhörighet
- religiös tillhörighet
- positiva samtal
- trygga rum
Klassifikation
- 372.84 (DDC)
- Eabc.02 (kssb/8 (machine generated))
Inställningar
Hjälp
Titeln finns på 11 bibliotek.
Ange som favoritAnge som favoritAnge som favoritAnge som favoritAnge som favoritAnge som favorit