Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:x6q87ntwvd5tgv48 > Learning dynamics o...

Learning dynamics of workplace development programmes : studies in Swedish national programmes / Agneta Halvarsson Lundkvist.

Halvarsson Lundkvist, Agneta, 1961- (författare)
Alternativt namn: Lundkvist, Agneta Halvarsson, 1961-
Gustavsson, Maria, 1962- (preses)
Kock, Henrik, 1952- (preses)
Ellström, Per-Erik, 1947- (preses)
Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande (utgivare)
Alternativt namn: Engelska: Linköping University Department of Behavioural Science and Learning
Alternativt namn: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Alternativt namn: IBL
Alternativt namn: Department of Behavioural Science and Learning, Linköping University
Se även: Linköpings universitet Institutionen för beetendevetenskap
Se även: Linköpings universitet Institutionen för utbildningsvetenskap
Linköpings universitet. Filosofiska fakulteten (utgivare)
Alternativt namn: Linköping University. Faculty of Arts and Sciences
Se även: Universitetet i Linköping. Filosofiska fakulteten
Edition 1
Publicerad: Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2019
Engelska 1 onlineresurs (78 sidor)
Serie: Linköping studies in arts and sciences, 0282-9800 ; 761
Serie: Linköping studies in behavioural science, 1654-2029 ; 215
Läs hela texten (Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press)
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bokAvhandling(Diss. (sammanfattning) Linköping : Linköpings universitet, 2019)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • The thesis focuses on workplace development programmes (WPDPs) that operationalize national policies on workplace development. WPDPs are time-limited and they provide support to organizations that aim to improve their operational performance or employees’ work conditions. The support that such programmes provide to organizations consists of competence-development activities provided through networks, courses or hands-on coaching. The supported organizations aimed at changing work practices to increase their operational performance. Departing from a workplace-learning perspective, the overall aim of the thesis was to contribute to knowledge about learning in workplace development programmes and the supported organizations when realizing policies on workplace development. A qualitative multiple-case study design was used and a total of 115 interviews and notes from meetings are included in the data material. Four substudies made up the empirical base. The findings revealed that realizing policies on workplace development required continuous learning among stakeholders at different levels of the WPDPs. Thus, conditions that enabled learning were important throughout the whole WPDP, which was seen as a large, complex social learning system. Learning between different levels of the WPDP was especially important, which required stakeholder representatives with the appropriate qualifications or characteristics that enabled them to take on roles as brokers between the stakeholders involved in realizing the policy. The overall conclusion pointed towards the dynamics of realizing policies of workplace learning, which cannot be achieved by a one-size-fitsall model for learning. The findings imply that funders and other authorities that make policies on workplace development through WPDPs should scrutinize how learning among stakeholders that enter into partnership to operate WPDPs is to be facilitated. Linear plans that are not complemented with careful explanations of how such learning is to be facilitated may constitute warning signs. Furthermore, the findings imply that organizations looking for external support to develop the innovative capabilities of employees must be careful in choosing their support. A WPDP may consume the resources of an organization without providing any benefit, if it does not provide the appropriate support. On the other hand, a WPDP may be a great source for learning, particularly if it includes support in designing the change effort, and help in developing an internal support infrastructure that will continue supporting workplace development after the programme ends. 
  • I denna avhandling ligger fokus på tre nationella utvecklingsprogram vars avsikt är att stödja arbetsplatser och organisationer för att realisera beslutsfattares policyer. Med utgångspunkt från ett arbetsplatslärandeperspektiv är syftet med avhandlingen att bidra med kunskap om lärande i arbetsplatsutvecklingsprogram och organisationer som dessa stödjer för att realisera policyer för utveckling av arbetsplatser. Studien har en multipel fallstudiedesign och totalt 115 intervjuer och anteckningar från möten ingår i datamaterialet. Resultaten visar att kontinuerligt lärande mellan intressenter på olika nivåer i programmen var en nödvändig förutsättning när en policy skulle realiseras. Särskilt viktigt var att de som representerade intressenterna tog rollen som mäklare vilket krävde rätt kvalifikationer och karaktärer för att kunna knyta samman de olika intressenterna som realiserade policyn. Den övergripande slutsatsen är att dynamiken i realiserande av policyer av detta slag visar på orimligheten i att hitta en modell för lärande som passar alla arbetsplatsutvecklingsprogram. Vidare kan ett utvecklingsprogram skapa goda förutsättningar för lärande i deltagande organisationer om programmet ger stöd vid utformning av förändringsinsatsen och vid utveckling av en intern infrastruktur som fortsätter att stödja utveckling av arbetsplatsen efter det att programmet avslutas.   

Ämnesord

Lärande organisationer  (sao)
Personalutveckling  (sao)
Kompetensutveckling  (sao)
Social Sciences  (ssif)
Educational Sciences  (ssif)
Learning  (ssif)
Samhällsvetenskap  (ssif)
Utbildningsvetenskap  (ssif)
Lärande  (ssif)
Organizational learning  (lcsh)
Sverige  (sao)

Genre

Fallstudier  (saogf)
government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Workplace development programme
Workplace learning
Social learning system
Arbetsplatslärande
Nationella program
Sociala lärandesystem

Klassifikation

658.3124 (DDC)
Qbfbc (kssb/8 (machine generated))
Inställningar Hjälp

Vad är fjärrlån?

Finns inte boken du söker på ditt bibliotek? Då kan biblioteket i många fall låna in den från ett annat bibliotek genom ett så kallat fjärrlån.

För ett trettiotal bibliotek kan man själv som låntagare göra beställningar direkt via ett formulär i LIBRIS (LIBRIS låntagarbeställningar), dessa bibliotek är listade nedan. Mer om fjärrlån

Många bibliotek erbjuder beställningsformulär för fjärrlån på sina webbplatser. Kontakta ditt bibliotek för mer information.

Bibliotek som erbjuder tjänsten LIBRIS låntagarbeställningar

Åtvidaberg
Åtvidabergs kommunbibliotek
Bromma
Enskilda Högskolan Stockholm, Biblioteket
Ekerö
Biblioteket i Ekerö centrum, Ekerö kommun
Eksjö
Eksjö stadsbibliotek
Eslöv
Eslövs stadsbibliotek
Fagersta
NVU, Brinellskolan, Biblioteket
Färgelanda
Färgelanda kommunbibliotek
Finspång
Finspångs bibliotek
Gävle
Högskolan i Gävle, biblioteket
Gnosjö
Gnosjö bibliotek
Göteborg
Chalmers tekniska högskola, Huvudbiblioteket
Göteborgs universitetsbibliotek Biomedicinska biblioteket
Göteborgs universitetsbibliotek Botanik- och miljöbiblioteket
Göteborgs universitetsbibliotek Ekonomiska biblioteket
Göteborgs universitetsbibliotek Geovetenskapliga biblioteket med kulturvård
Göteborgs universitetsbibliotek Humanistiska biblioteket
Göteborgs universitetsbibliotek Konstbiblioteket
Göteborgs universitetsbibliotek Pedagogiska biblioteket
Göteborgs universitetsbibliotek Samhällsvetenskapliga biblioteket
Halmstad
Halmstads stadsbibliotek
Högskolan i Halmstad, biblioteket
Handen
Haninge bibliotek, Handen
Härnösand
Härnösands bibliotek
Helsingborg
Lunds universitets bibliotek, Campus Helsingborg, biblioteket
Henån
Orusts kommunbibliotek
Huddinge
Huddinge bibliotek
Södertörns högskolebibliotek
Kisa
Kinda bibliotek
Kristianstad
Högskolan Kristianstad
Kungsbacka
Kungsbacka bibliotek
Lidingö
Lidingö stadsbibliotek
Linköping
Linköpings stadsbibliotek
Lomma
Sveriges lantbruksuniversitets bibliotek, SLU-biblioteket, Alnarp
Luleå
Luleå tekniska universitetsbibliotek
Norrbottens museum, Biblioteket
Lund
Lunds universitets bibliotek, Asienbiblioteket, HT-biblioteken
Lunds universitets bibliotek, Biblioteket för arkitektur och design, LTH
Lunds universitets bibliotek, Biologibiblioteket
Lunds universitets bibliotek, E-husets bibliotek, LTH
Lunds universitets bibliotek, Ekonomihögskolans bibliotek
Lunds universitets bibliotek, Fysik- och astronomibiblioteket
Lunds universitets bibliotek, Geobiblioteket
Lunds universitets bibliotek, HT-biblioteken, LUX-biblioteket (Humanist- och teologcentrum)
Lunds universitets bibliotek, Internationella miljöinstitutets bibliotek
Lunds universitets bibliotek, Juridiska fakultetens bibliotek
Lunds universitets bibliotek, Kemicentrums bibliotek
Lunds universitets bibliotek, LTH studiecentrum
Lunds universitets bibliotek, Medicinska fakultetens bibliotek Lund
Lunds universitets bibliotek, Raoul Wallenberginstitutets bibliotek
Lunds universitets bibliotek, Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek
Lunds universitets bibliotek, SOL-biblioteket
Lunds universitets bibliotek, V-husets bibliotek, LTH
Malmö
Lunds universitets bibliotek, Medicinska fakulteten i Malmö, biblioteket
Lunds universitets bibliotek, Musikhögskolan i Malmö, biblioteket
Mjölby
Mjölby kommun biblioteket
Motala
Motala bibliotek
Nordmaling
Nordmalings bibliotek
Norrköping
Norrköpings stadsbibliotek
Nykvarn
Nykvarns bibliotek
Nynäshamn
Nynäshamn kommun, Biblioteket
Ödeshög
Ödeshögs kommunbibliotek
Östersund
Mittuniversitetet, Biblioteket i Östersund
Östersunds medicinska e-bibliotek
Övertorneå
Tornedalens bibliotek
Pajala
Pajala kommunbibliotek
Piteå
Luleå tekniska universitetsbibliotek, Biblioteket för musik och medier
Rönninge
Salems bibliotek
Simrishamn
Simrishamns bibliotek
Skellefteå
Campusbiblioteket Skellefteå
Skillingaryd
Vaggeryds bibliotek
Skövde
Högskolan i Skövde, biblioteket
Skurup
Skurups kommunbibliotek
Söderköping
Söderköpings bibliotek
Södertälje
Södertälje stadsbibliotek
Stockholm
Anna Lindh-biblioteket
Anna Lindh-biblioteket, biblioteket på Högkvarteret
Anna Lindh-biblioteket, filialen på Militärhögskolan Karlberg
Konstfacks bibliotek
Kungliga biblioteket
Riksantikvarieämbetet - Vitterhetsakademiens bibliotek
Strömsnäsbruk
Strömsnäsbruks bibliotek
Sundsvall
Mittuniversitetet, Biblioteket i Sundsvall
Timrå
Timrå bibliotek, Timrå kommun
Tranemo
Tranemo bibliotek
Trollhättan
Högskolan Väst, Biblioteket
Umeå
Sveriges lantbruksuniversitets bibliotek, SLU-biblioteket i Umeå
Umeå stadsbibliotek, Lär/Fjärrlån
Uppsala
Livets Ords Teologiska Seminarium, Biblioteket
Sveriges lantbruksuniversitets bibliotek, SLU-biblioteket i Uppsala
Uppsala universitetsbibliotek, Ångströmbiblioteket
Uppsala universitetsbibliotek, Biologibiblioteket
Uppsala universitetsbibliotek, Blåsenhusbiblioteket
Uppsala universitetsbibliotek, BMC-biblioteket
Uppsala universitetsbibliotek, Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket
Uppsala universitetsbibliotek, Ekonomikums bibliotek
Uppsala universitetsbibliotek, Geo-biblioteket
Uppsala universitetsbibliotek, Karin Boye-biblioteket
Uppsala universitetsbibliotek, Medicinska biblioteket
Vadstena
Vadstena bibliotek
Varberg
Varbergs bibliotek
Vårgårda
Vårgårda bibliotek
Vindeln
Vindelns bibliotek
Visby (paket över 2 kg skickas till besöksadressen)
Almedalsbiblioteket

Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy