Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:blhngxvs8ml48r62 > Shaped for beauty :

Shaped for beauty : vocational and gendered subjectivities in private education for the beauty industry / Eleonor Bredlöv.

Bredlöv, Eleonor, 1982- (författare)
Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande (utgivare)
ISBN 9789176852484
Publicerad: Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2018
Engelska 83 sidor
Serie: Linköping Studies in Behavioural Science, 1654-2029 ; 209
  • BokAvhandling(Diss. (sammanfattning) Linköping : Linköpings universitet, 2018)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • The aim of this thesis was to answer the question: How are vocational, gendered subjectivities produced in vocational education for the beauty industry? Drawing on Foucault and poststructural feminist theory, this question is answered in four papers, in which the material consists of beauty-school recruitment and marketing material, interviews with skin and spa therapy students and observations of practical skin and spa therapy training. These are educational arrangements that are closely bound to the economic sector of the beauty industry, and they have remained remarkably unexplored. Various aspects of subjectivity production are explored throughout these papers: Paper I shows how the potential beauty student is shaped through processes of responsibilising and individualising in recruitment; Paper II shows how a scientific and caring professional emerges; Paper III shows how students learn to adopt a critical gaze towards bodies; and Paper IV shows how students are produced as emotional workers and learners, taking Hochschild’s term “emotional labour” as a point of departure. The results show how (medical) scientific knowledge becomes a resource in the production of the skin and spa therapy professional, mobilising gender relations of power, and neglecting other types of skills and knowledge. However, relational and caring aspects of work and learning emerge in the study through the way in which wider discourses of femininity inform the ways in which students are produced as professionals. 
  • Syftet med avhandlingen var att svara på frågan: Hur produceras yrkesmässiga och könade subjekt i skönhetsbranschens yrkesutbildningar? Foucault och poststrukturalistisk feministisk teori användes för att svara på denna fråga i fyra artiklar där materialet bestod av rekryterings- och marknadsföringsmaterial gällande skönhetsutbildningar, intervjuer med hud- och spaterapeutstudenter samt observationer av praktiska lektioner i hud- och spaterapeututbildning. Dessa utbildningsarrangemang är nära sammanbundna med branschens ekonomiska sektor, men är outforskade till hög grad. Olika aspekter av subjektivitetsskapande undersöks i artiklarna: Den första artikeln visar hur den potentiella skönhetsstudenten skapas genom ansvariggörande och individualiserande processer i rekrytering; Den andra artikeln visar hur en vetenskaplig och omvårdnande professionell framträder; Den tredje artikeln visar hur hud- och spaterapeutstudenter lär sig lägga an en kritisk blick på kroppar; Den fjärde artikeln visar hur hud- och spaterapeutstudenter produceras som emotionella arbetare och lärande med utgångspunkt i Hochschilds begrepp ”emotional labour”. Resultaten i artiklarna visar hur (medicinsk) vetenskaplig kunskap blir en resurs när den professionella hud- och spaterapeuten produceras, vilket mobiliserar makt- och genusrelationer och osynliggör samtidigt andra typer av kunskaper. Relationella och omvårdnande aspekter av detta arbete och lärande framträder emellertid genom de sätt som bredare femininitetsdiskurser tas upp och mobiliseras när studenterna produceras som professionella. 

Ämnesord

Skönhetsideal  (sao)
Skönhetssalonger  (sao)
Yrkesutbildning  (kao)
Skönhetsvård  (kao)
Genus  (kao)
Omsorg  (kao)
Femininitet  (kao)
Adult education  (kao//eng)
Beauty care  (kao//eng)
Gender  (kao//eng)
Care  (kao//eng)
Femininity  (kao//eng)
Skönhetsvård  -- genusaspekter (sao)
Beauty shops  (LCSH)
Sverige  (kao)
Sweden  (kao//eng)

Indexterm och SAB-rubrik

Vocational Education and Training (VET)
subjectivity
adult learning
power
gender
beauty industry
processes of becoming
caring knowledge
Yrkesutbildning
subjektivitet
vuxnas lärande
makt
genus
skönhetsindustrin
blivandeprocesser
omvårdnadskunskap

Klassifikation

374 (DDC)
Eab.08 (kssb/8 (machine generated))
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 6 bibliotek. 

Bibliotek i norra Sverige (1)

Ange som favorit

Bibliotek i Mellansverige (1)

Ange som favorit

Bibliotek i Stockholmsregionen (1)

Ange som favorit

Bibliotek i östra Sverige (1)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (1)

Ange som favorit

Bibliotek i södra Sverige (1)

Ange som favorit

Sök utanför LIBRIS

Hjälp
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy