Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:3hrfwjt51z1jwncb > Realising Roma righ...

Realising Roma rights through a high-stakes history test: Secondary school students narrating the Swedish Roma past, present and future [Elektronisk resurs]

Nolgård, Olle (författare)
Uppsala universitet Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet (utgivare)
Publicerad: UCL Press, 2021
Engelska.
Ingår i: History Education Research Journal (HERJ). ; 18:2
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-artikel/E-kapitel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Building on theories of historical justice, reconciliation and transformative change, this article investigates how 293 secondary school students make sense of the difficult past, present and future of the Romani in a national history test. Using qualitative and quantitative text analysis, this study seeks to explore whom students foreground as agents of change in regards to the Roma past, present and future. Considering the past and looking to the future, the inquiry led students to narrate four scenarios: no change; a regression to a past state of no rights; a development for the better; a future free from oppression. Whilst the students underscored the importance of a shared responsibility for Roma rights in the present and future, they stressed the nation-state as the single most important agent of change for Roma rights in the present and future. Against the backdrop of justice and change, this study argues that whilst students realise and recognize Roma rights through their narrational practices and thus may become empowered to act for a just future, these narratives also re-establish historical cultural and ethnic group boundaries which potentially may disempower young learners. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Educational Sciences  (hsv)
Didactics  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Utbildningsvetenskap  (hsv)
Didaktik  (hsv)
Social Sciences  (hsv)
Educational Sciences  (hsv)
Pedagogy  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Utbildningsvetenskap  (hsv)
Pedagogik  (hsv)
Curriculum Studies  (uu)
Didaktik  (uu)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Social studies education
History education
Historical justice
Difficult histories
Historical Change
Inställningar Hjälp

Ingår i annan publikation. Gå till titeln History Education Research Journal (HERJ)

Sök utanför LIBRIS

Hjälp
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy