Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:21763732 > Att höra eller näst...

Att höra eller nästan inte höra [Elektronisk resurs] Liv & hälsa ung 2005 och 2007 i Örebro län

Brunnberg, Elinor, 1948-2017 (författare)
Lindén Boström, Margareta 1955- (författare)
Persson, Carina (författare)
Örebro universitet Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete (utgivare)
ICU I See You (medarbetare)
ICU I See You (medarbetare)
ICU I see You (medarbetare)
Örebro Örebro läns landsting 2009
Svenska 100
Serie: Rapportserien - Liv & hälsa ung 1652-9332
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bok
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • I linje med FN:s barnkonvention och Konventionen om rättigheter förpersoner med funktionshinder ska ungdomars röst göras hörd. Den härrapporten bygger helt på ungdomars uppgifter om sin verklighet.Studierna Liv & hälsa ung 2005 och 2007 visar att i den reguljära skolanupplever drygt fem procent av eleverna att de har ett funktionshinder närdet gäller hörseln och de rapporterar ofta en utsatt situation. Det finns även hörselskadade ungdomar på specialskolan/riksgymnasiet för döva och hörselskadade. De hörselskadade ungdomarna är en grupp som rapporterar en mängd hälsorelaterade problem, många känner sig mobbade av kamrater eller kränkta av vuxna i skolan. Det är också en grupp som förhållandevis ofta rapporterar bruk av alkohol, tobak och narkotika. De kan även ha andra funktionsnedsättningar eller tinnitus. De hörselskadade ungdomarna är en högriskgrupp som behöver uppmärksammas och få ett bättre anpassat stöd. Det behövs fördjupade studier hur stödet kan utformas på ett relevant sätt, speciellt gäller det dem med flera funktionshinder. För att göra detta är det viktigt att ungdomarna själva involveras i arbetet. Fördjupade studier behövs också om hur hörselskadade ungdomars delaktighet i den reguljära skolan kan förbättras samt om vad som skapar exempelvis stress, trötthet och olyckor. Det behövs åtgärder för att minska den mobbning som sker och inte minst minska det ungdomar rapporterar om kränkning från vuxna. Det behövs riktade insatser för att öka de hörselskadade ungdomarnas simkunnighet och fysiska aktivitet. Det är också av stor betydelse för de hörselskadade och döva ungdomarna att det finns kompetent tvåspråkig (svenska och teckenspråk) personal på ungdomsmottagningar och barnahus. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Sociology  (hsv)
Social Work  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Sociologi  (hsv)
Socialt arbete  (hsv)
Social Sciences  (hsv)
Sociology  (hsv)
Social Work  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Sociologi  (hsv)
Socialt arbete  (hsv)
Medical and Health Sciences  (hsv)
Health Sciences  (hsv)
Public Health, Global Health, Social Medicine and Epidemiology  (hsv)
Medicin och hälsovetenskap  (hsv)
Hälsovetenskaper  (hsv)
Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi  (hsv)
Social Sciences  (hsv)
Sociology  (hsv)
Social Work  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Sociologi  (hsv)
Socialt arbete  (hsv)
Humanities  (hsv)
Languages and Literature  (hsv)
General Language Studies and Linguistics  (hsv)
Humaniora  (hsv)
Språk och litteratur  (hsv)
Jämförande språkvetenskap och lingvistik  (hsv)
SOCIAL SCIENCES  (svep)
Social sciences  (svep)
Social work  (svep)
SAMHÄLLSVETENSKAP  (svep)
Socialvetenskap  (svep)
Socialt arbete  (svep)
SOCIAL SCIENCES  (svep)
Social sciences  (svep)
Social work  (svep)
Youth research  (svep)
SAMHÄLLSVETENSKAP  (svep)
Socialvetenskap  (svep)
Socialt arbete  (svep)
Ungdomsforskning  (svep)
MEDICINE  (svep)
Social medicine  (svep)
Public health medicine research areas  (svep)
MEDICIN  (svep)
Socialmedicin  (svep)
Folkhälsomedicinska forskningsområden  (svep)
SOCIAL SCIENCES  (svep)
Social sciences  (svep)
Social work  (svep)
Disability research  (svep)
SAMHÄLLSVETENSKAP  (svep)
Socialvetenskap  (svep)
Socialt arbete  (svep)
Handikappsforskning  (svep)
HUMANITIES and RELIGION  (svep)
Languages and linguistics  (svep)
Sign language  (svep)
HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP  (svep)
Språkvetenskap  (svep)
Teckenspråk  (svep)
Epidemiology  (oru)
epidemiologi  (oru)
socialt arbete  (oru)
Social Medicine  (oru)
socialmedicin  (oru)

Indexterm och SAB-rubrik

ungdomar
funktionsnedsättning
hörselskada
specialskola
skola
Inställningar Hjälp

Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS

Kontakta ditt bibliotek, eller sök utanför LIBRIS. Se högermenyn.

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy